Op reis met Nynke - Reisverslag uit Karatu, Tanzania van Rikst Buis - WaarBenJij.nu Op reis met Nynke - Reisverslag uit Karatu, Tanzania van Rikst Buis - WaarBenJij.nu

Op reis met Nynke

Door: Rikst

Blijf op de hoogte en volg Rikst

28 Juli 2015 | Tanzania, Karatu

Karibu tena,

Zoals beloofd hierbij nog het laatste verslag over mijn reis door Tanzania met Nynke. Voordat we met onze reis begonnen, heb ik eerst nog een aantal weken vakantie gehad. Toen had ik mooi de tijd om alle dingen af te ronden en als afsluiter heb ik een powerpoint presentatie gegeven aan Joris, Marise, Valerio en een aantal gasten. Een mooie afsluiting van een geweldige tijd in Rhotia.

Vrijdag 26 juni was het eindelijk zover, Nynke kwam om 1 uur aan op Kilimanjaro airport. Ik was 's ochtends al om 8 uur vertrokken om haar op te halen met het openbaar vervoer. Gelukkig liep alles goed en was ook Nynke haar reis goed verlopen. Nadat we samen weer terug gereisd waren, was het tijd om een paar dagen te relaxen op Rhotia. Ook leuk voor Nynke om te zien waar ik 6 maanden had doorgebracht en zoals Marise zei, werd ze voor een aantal dagen ook opgenomen in de familie. We hebben die dagen vooral gerelaxt, tas ingepakt voor de reis en nog een cultural village walk gedaan. Dit was voor mij ook leuk, omdat ik nog allemaal dingen geleerd heb. We waren samen met een Nederlandse jongen met zijn vader en Emanuel. Emanuel is de receptionist op Rhotia en die verzorgt ook de village walks. Hij wist enorm veel te vertellen over planten en daarnaast zijn we nog in een streekhuis geweest. Hier hebben we ugali gekookt, stallen uitgemest, mais gemalen voor de ugali (was echt ontzettend zwaar ;)) en speer geworpen. Erg leuk voor mij ook om dit nog een keer te zien en mee te maken!

Maandagochtend om 7 uur zijn we vertrokken naar de Serengeti. We werden opgehaald door een driver en een kok. Samen hadden we een hele grote safari auto voor ons alleen. Rond een uur of 11 kwamen we in het park aan en het begon direct goed. Zelfs voordat we daadwerkelijk door de gate waren, zagen we al een paar leeuwen lekker smullen van een overgebleven karkas. We hebben echt ontzettend veel gezien in de twee dagen dat we er waren! De eerste dag vooral veel leeuwen, zelfs 13 in een boom! Daarnaast heel veel andere dieren, zoals zebra's, gnoes, giraffes, antilopes, apen, olifanten, buffels, nijlpaarden, hyena's en heel veel vogels. De tweede dag zagen we nog jagende cheeta's, een luipaard en kleine baby luipaardjes. Slapen deden we in tenten, tussen de wilde dieren. Gelukkig hoefden we 's nachts niet de tent uit ;). Echt fantastisch veel gezien en een waanzinnig mooie tijd gehad!

Na 2 nachten in de Serengeti werden we afgezet in Arusha, hier begon ons eigen reisavontuur. Eerst hebben we wat in Arusha rondgelopen, hier zijn we naar een hele mooie masaimarket geweest, nog wat inkopen gedaan in een grote supermarkt en op de groente en fruitmarkt een mango gekocht voor 500 Tsh (€0,25). Na 2 dagen zijn we verder gegaan naar Moshi, hier hebben we vooral lekker geshopt en heerlijke koffie gedronken. Dit ligt in een koffiegebied, vlakbij de Kilimanjaro. Hier zijn we 3 nachten gebleven, het was dan ook heel fijn dat we een ontzettend leuk en gezellig hostel hadden. Na de relatieve rust van Moshi, moesten we 6 uur in de bus zitten naar Lushoto. Dit ligt in de bergen op ongeveer 1500 meter. Na een hele reis kwamen we in ons hotel/hostel aan. Helaas was hier geen warme douche en kwamen de spinnen uit de douchebak lopen. Gelukkig konden we wel een andere kamer krijgen, maar helaas sliep Nynke toen op een plank. Het was echter maar voor 2 dagen, dus het was even doorzetten. De volgende dag maakten we een wandeltocht door de bergen, dit duurde ongeveer 7 uur. In het begin liepen we lekker en was het nog leuk. Helaas begon het na een uur te regenen en hebben we de hele tocht verder in de regen gelopen. Daardoor was het wat minder dan gehoopt, gelukkig hadden we na een tegenvallende lunch wel nog een waanzinnig mooi uitzichtpunt. Nadat we terug waren, hebben we 's avonds lekker gegeten met gezellige Duitse mensen.

Gelukkig konden we na 2 nachten dit regenachtige oord verlaten. Eindelijk door naar het mooie weer, aan de kust. De volgende stop na 6 uur, met een lokale bus, was Tanga. Dit kleine en leuke stadje aan de kust was een verademing na alle regen en het gebrek aan Wifi. Na even bij de yachtclub gezeten te hebben (waar niks te beleven viel), zijn we doorgegaan naar een ander hotel. Die dag hebben we vooral inkopen gedaan voor Pangani, lekker een beetje rondstruinen op de markt.

De dag erna gingen we naar Pangani. Hier sliepen we in een tent, met een dak erboven op het land van Edwin en Eliza. Die hadden geregeld dat we daar prima voor een aantal dagen konden zitten. Wat een heerlijke plek, met een fantastisch uitzicht. We hebben 4 dagen lang lekker wat gelezen, over het strand gelopen en wat spelletjes gedaan. Heerlijk uitgerust dus! We konden zelf koken, voor mij ook wel weer eens lekker na 6 maanden :). Eén keer zijn we naar Pangani zelf geweest. Maiko (de beheerder van de plek) zei dat het 20-30 minuten lopen was. Uiteindelijk was het een uur heen en een uur terug lopen, onder de brandende zon. Wel lekkere groenten gekocht voor het avondeten.

Na 4 heerlijke dagen was het tijd om verder te gaan. We zijn met een speedboot de oceaan over gecrost. Vanaf Pangani naar Zanzibar was ongeveer 2 uur varen. Leuk om eindelijk weer op zee te zitten, vooral Nynke was aan het genieten :)! Als eerste zijn we in Stone Town geweest. Dit is de hoofdstad van Zanzibar en staat bekent om de mooie deuren en de kruiden. Hier hebben we vooral geshopt en wat rondgelopen. Het is een heel verschil met de rest van Tanzania, het is meer een Arabisch land. Overal kleine straatjes en steegjes. De laatste dag zijn we naar kelders geweest, waar vroeger de slaven hebben gezeten. Ook was er een erg indrukwekkend monument, bijzonder om te zien. Na 3 nachten zijn we naar onze laatste slaapplaats gegaan. Dit was een luxe resort in het noorden van Zanzibar. Heerlijk om het daar af te sluiten, echt een hele mooie plek. Het lag aan het strand en er was zelfs een zwembad bij. Daar hebben we lekker gelegen en bijgebruind. Ook zijn we naar een schildpadden centrum geweest. Hier worden in een natuurlijke lagune, schildpadden opgevangen. Interessant om te zien en het blijven erg indrukwekkende dieren. Een goed voorbeeld van een lokaal, goed opgezet project. Na drie dagen heerlijk relaxen, zat het er helaas op. We zijn met een vliegtuigje terug gevlogen naar Arusha, hier hebben we nog een nachtje geslapen. De laatste 2 nachten hebben we doorgebracht op Rhotia, hier kon ik afscheid nemen van iedereen en mijn spullen ophalen. De laatste dag zijn Nynke en ik nog naar de pre-primary school geweest om afscheid te nemen van mama Peter, mama Fabiola en de kinderen. Nog cadeautjes uitgedeeld en als laatste nog voorgelezen.

Op donderdag 23 juli vlogen we weer terug naar Nederland en nu zit mijn Tanzania avontuur, na een prima reis, er echt helemaal op. Ik heb echt een geweldige tijd gehad bij Rhotia en ook samen met Nynke op reis!

Ik vond alle reacties die ik kreeg op mijn blog erg leuk en ik hoop dat jullie het met plezier hebben gelezen!

Groetjes Rikst

• 29 Juli 2015 - 09:45

Nynke:

Echt een superreis gehad! En wat een leuk verslag :) xx