Op de helft - Reisverslag uit Karatu, Tanzania van Rikst Buis - WaarBenJij.nu Op de helft - Reisverslag uit Karatu, Tanzania van Rikst Buis - WaarBenJij.nu

Op de helft

Door: Rikst

Blijf op de hoogte en volg Rikst

29 Maart 2015 | Tanzania, Karatu

Karibu tena (welkom terug),

Ja het is echt waar, voor mijn tijd hier in Rhotia Valley ben ik alweer op de helft. Hoewel de tijd snel gaat, begint ook het besef te komen dat een half jaar toch wel lang is. Maar gelukkig krijg ik genoeg berichten en kan ik ook veel Skypen! Hoewel dat laatste af en toe wel eens een moeizaam gaat, is het wel fijn om mensen te kunnen zien af en toe. Ook van de berichten die ik krijg op mijn blog word ik erg blij, leuk om te zien dat iedereen zo meeleeft!

De vorige keer vertelde ik al dat ik met het testen van de kinderen bezig was, hier ben ik inmiddels al een tijdje mee klaar. Er zaten grote verschillen tussen de kinderen, maar vooral over de rekentest was ik niet ontevreden. De uitslagen zijn binnen en de kinderen van beide klassen die het beste gepresteerd hadden kregen een cadeautje. Dit bestond uit een aantal schriften, dit was ook de afsluiting van de eerste periode :).

Verder ben ik voornamelijk bezig geweest op school met lesgeven en probeer ik ook het spelend leren wat in te voeren. We zijn nu met z'n tweeën (mama Peter en ik), dit gaat helemaal prima. Ik heb zelfs al door ziekte van haar één dag alleen les gegeven. Met 50 kinderen en nog steeds geen vloeiend Kiswahili is dat een flinke uitdaging. Gelukkig ging alles prima die dag en voelde ik me op het eind best een beetje trots. Daarnaast hebben we afgelopen week les gegeven aan de hand van het thema groente en fruit. Hierdoor leren kinderen in een context, waardoor dingen meer betekenis krijgen. Ik had wat groente en fruit mee genomen van de lodge, zodat ze het ook in het echt konden zien, ruiken en voelen. Ze moesten bijvoorbeeld de namen van het groente en fruit in het Engels zeggen, groente en fruit tellen, een liedje zingen in het Engels over groente en fruit, het tekenen en kleuren van groente en fruit, winkeltje spelen en het fruit sorteren op kleur/vorm enz. Ook had ik met een kleerhanger een soort weegschaal gemaakt. Door aan beide kanten een doorzichtige zak te hangen, konden kinderen verschillende soorten fruit wegen. Ze vonden het erg leuk om te doen en begrepen het vrij snel :)!

Nu is het lekker tijd voor vakantie, de komende 2 weken ben ik vrij. Al heb ik nog wel wat dingen op mijn to do lijstje staan, ben ik ook zeker van plan om lekker rustig aan te doen. Misschien ga ik nog wat bijles geven aan wat kinderen van het kinderhuis.

De afgelopen weken ben ik niet echt ver weg geweest, dus veel te vertellen over uitjes heb ik niet. Wel zijn ze hier heel druk geweest de afgelopen weken met de coffee corner. Hier heb ik vrijdag heerlijk geluncht met Arjan, Marise en gasten uit Amerika. Ze zijn druk bezig om allerlei recepten uit te proberen, heel erg leuk en lekker :). Dus af en toe ga ik daar eens mee heen en verder is het werken op school en in de weekenden lekker uitrusten.

Een paar dagen geleden is hier een kalfje geboren. Deze is genoemd: tadaaaaa, Rikst! Erg leuk dat ik vernoemd ben, een hele eer :). Het is echt een schattig beestje en bijna helemaal zwart (zie foto). De fles heb ik nog niet gegeven, maar dat komt binnenkort vast nog wel een keer. Er zijn alweer 14 Friese koeien nu hier, komt al heel wat melk binnen.

Komende dinsdag word ik alweer 23, alweer oud vind ik ;) Die dag wil ik vooral wat gaan bakken en lekker even in de keuken staan!

Tot snel!

  • 29 Maart 2015 - 16:41

    Nynke:

    Altijd leuk om weer een verhaaltje te lezen! En wat zijn het toch een schatjes van een kinderen! Geniet van je vakantie :) Liefs

  • 29 Maart 2015 - 17:53

    Japke:

    Hoi Rikst

    We genieteniedere keer weer van jouw verhalen. Doordat we er zelf geweest zijn, krijgt het meer betekenis en beleven we het toch een beetje meer, denk ik. We zien het allemaal gebeuren, wat goed dat je het onderwijs wat meer inhoud geeft, daar schortte het wel aan! En als de kleuters het leuk vinden, zal juf Pietahet ook vast gaan oppakken, als jij er niet meer bent! Je hebt nog een klein half jaar, dat moet lukken! De komende weken vakantie, geniet ook even van je vrije tijd! De gezondheid is weer goed, begrepen we, voorlopig geen vis meer?! En je bent ook nog jarig! Alvast van harte gefeliciteerd! Je gaat het toch wel een beetje vieren?! Met gebak? Dat er een kalfje naar jou is vernoemd, is al een cadeautje. Ze moeten wel erg blij met je zijn. Vanuit een koud en regenachtig Nederland de groeten van Pieter en Japke.



  • 29 Maart 2015 - 20:31

    Bas:

    Wat leuk om te lezen Rikst! De tiid hâld inderdaad gjin skoft. Geniet van je vrije dagen!
    Groetjes,
    Bas

  • 30 Maart 2015 - 09:05

    Loes:

    Dag Rikst,
    Eerst van Harte Gefeliciteert met je 23ste verjaardag.Heel apart om dat daar te vieren.
    alles is hier goed,van heit en mem heb je wel gehoord dat ik mijn verjaardag ook met een groep Buisen heb gevierd.Het was heel gezellig.
    Ik wens je voor de 2de helft nog veel plezier en. Ook de komende 14dagen lekker genieten.

    liefs Loess

  • 30 Maart 2015 - 11:32

    Marianne:

    Ha Rikst,
    Wat leuk om je verhalen te lezen! Bijzonder wat je allemaal meemaakt. Alvast van harte met je verjaardag, dit wordt er eentje die je altijd bij zult blijven. Maak er een bijzondere dag van! Heel veel plezier! Liefs

  • 30 Maart 2015 - 14:21

    Janet:

    Geniet ervan, want weer in Nederland zijn zal ook weer vreemd zijn. Inderdaad wordt je morgen stokoud! Laat je lekker verwennen. En dat kalfje is echt top!
    Fijne vakantie!
    Liefs Janet

  • 04 April 2015 - 17:48

    Onno:

    Het was even wat anders, maar je hebt vast wel een leuke verjaardag gehad en de verjaardagsvisite heeft vast genoten van het lekkers wat je had gemaakt.
    Op jou verjaardag was hier een lentestorm. Het was een relaxt weekje in Oude-Willem.
    (Kalfje) Rikst is een schatje zeg. Geniet van je vakantie.
    Houdoe, Onno

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Tanzania, Karatu

Rikst

Actief sinds 06 Jan. 2015
Verslag gelezen: 374
Totaal aantal bezoekers 7738

Voorgaande reizen:

02 Januari 2015 - 24 Juli 2015

Vrijwilligerswerk in Tanzania

Landen bezocht: