De tijd vliegt - Reisverslag uit Karatu, Tanzania van Rikst Buis - WaarBenJij.nu De tijd vliegt - Reisverslag uit Karatu, Tanzania van Rikst Buis - WaarBenJij.nu

De tijd vliegt

Door: Rikst

Blijf op de hoogte en volg Rikst

08 Februari 2015 | Tanzania, Karatu

Karibu tena (welkom terug),

De eerste maand zit er alweer een tijdje op en wat is de tijd snel gegaan zeg! Er is weer heel wat gebeurd sinds mijn vorige verslag, maar aan de andere kant begint het ook al heel erg te wennen en gaan dingen alweer zijn gangetje.

Op de school beginnen de kinderen al redelijk te wennen aan die vreemde mzungu (blanke). Nog bijna elke dag komen er meer kinderen bij en de klassen beginnen al aardig vol te raken. In de ochtend van 8 tot 11 zijn er ongeveer 50 kinderen, in de middag van 11-14 zijn er meestal tussen de 30 en 40 kinderen. Heel wat van die kinderen bij elkaar dus!
Op de school zijn nu in totaal ongeveer 400 kinderen verdeeld over 2 klassen in de pre-primary school en de andere 7 klassen. Dit houdt in dat er per klas tussen de 40 en 50 kinderen zitten. Voor Nederlandse begrippen ontzettend veel, maar voor de begrippen hier relatief weinig. Normale klassen kunnen rond de 90 kinderen zijn, dus het valt hier nog wel mee ;).

In de klas begin ik steeds meer lessen te geven, vooral Engels en rekenen houd ik mij mee bezig. Het leren van Engels is nog heel erg basis, de kinderen leren nu vooral good morning, good afternoon, good evening en good night. Daarnaast moeten ze zichzelf kunnen voorstellen en familieleden kunnen benoemen.
Ook met het rekenen bemoei ik mij veel, vooral om de kinderen wat getalbegrip aan te leren. Op een gegeven moment moesten de oudere kinderen wat sommetjes maken, zoals 1+1 en 2+1. De leerkracht had het eerst met hen samen gedaan, waarna ze de sommen zelf moesten maken. Ze kwamen daarna bij mij om het te laten controleren en bij de meeste kinderen dacht ik echt dat ze het goed konden. Dus ik gaf ze wat extra sommetjes en ze konden dat niet oplossen. Ze hadden alleen de antwoorden van de sommen onthouden en weten totaal niet wat ze eigenlijk aan het doen zijn. Was wel een goede manier om erachter te komen dat ze bepaalde dingen dus niet begrijpen en alleen maar onthouden.
Nu probeer ik vooral ook wat leuke lessen te geven waar ze werken aan getalbegrip (en dus niet alleen maar nummers of letters schrijven, waar over het algemeen een groot deel van de lessen aan besteed wordt). Ik heb nu twee grote dobbelstenen gemaakt waar de kinderen mee kunnen gooien en dan moeten ze tellen hoeveel ze gegooid hebben. De oudere kinderen kunnen gooien met 2 dobbelstenen en dan ook optellen. Kinderen vinden dit soort dingen erg leuk om te doen.
Er zijn ook zeker veel positieve punten tijdens de lessen, ze geven de lessen veel meer in de kring en laten ze ook redelijk wat spelen (buiten). Het is leuk om te zien dat er al wat kleine veranderingen plaats vinden en dat ze mijn adviezen ook echt ter harte nemen.

Afgelopen week ben ik ook naar twee andere plekken geweest, naar mto wa mbu en Arusha. In Mto wa mbu (letterlijk vertaald: muskieten rivier) hebben we (Arjan, Valerio en ik) een beetje rondgelopen in de namiddag, we hadden namelijk geen gasten die avond. Daarna heerlijk lokaal gegeten, met meswaki, wat lokaal bereid vlees is. Was echt ontzettend lekker! Echt een groot verschil met het lokale eten op de school ;) Dit is namelijk echt niet lekker en ik merk dat ik er ziek van word, dus nu neem ik elke dag een lekkere sandwich van hier mee. Heerlijk :)
Afgelopen vrijdag en zaterdag ben ik met Arjan naar Arusha geweest. Dit wordt ook wel de safari hoofdstad van Tanzania genoemd. Was echt heel lekker om er even uit te zijn en Arjan heeft mij de stad laten zien. Wat een drukte, hitte en ontzettend veel mensen zeg! We hebben wat rondgelopen over de markt en moesten ook nog even wat dingen halen bij de lokale winkeltjes. Vooral dat is erg leuk om even in te kijken. Later zijn we nog lekker even wezen zwemmen en we sliepen in een prima hotel. 's Avonds hebben we echt heerlijk gegeten, bij een restaurant met een Franse keuken en met een leuke live band!
De volgende dag hebben we zowel Evelien (de oude manager) en Joris en Marise opgepikt en zijn we weer naar Rhotia gereden.
Na een stop bij de borehole (ja er is eindelijk water gevonden!), op 150 meter in de grond is heel erg veel water. Dus 3 keer is daadwerkelijk scheepsrecht, nu alleen nog de pomp en de leidingen en dan hebben we eindelijk veel water! Dus niet meer douchen binnen 5 minuten ;)

Qua temperatuur is het wel even een verschil met Nederland, hier is het overdag tussen de 30/35 graden. Vooral in de zon en om terug te lopen van school is het echt bloedheet. Maar goed volgens vele berichten uit Nederland mag ik over het weer echt niet klagen :)

Verder gaat het hier een beetje z'n gangetje en heb ik het nog steeds erg naar mijn zin. Ben wel erg benieuwd naar alle verhalen vanuit Nederland!

Tot snel :)!

  • 08 Februari 2015 - 11:46

    Marieke:

    Hee rikst, leuk om weer wat te lezen. Mooi dat je ook echt wat kunt betekenen daar en ze wat van je aannemen :). Geniet er nog maar lekker van xxx

  • 08 Februari 2015 - 11:49

    Thalina:

    Mooi verhaal Rikst!
    Hier is het een stuk kouder.... begin deze week zelfs weer sneeuw. Wel heeeeel mooi.
    Succes en veel plezier daar!

    Groetjes, Thalina

  • 08 Februari 2015 - 12:22

    Marjet:

    Hey Rikst,
    Wat een positieve verhalen, fijn dat je het zo naar je zin hebt!
    Superleuk om je belevenissen te volgen.
    Heel veel succes en plezier de komende tijd :)

    Groetjes Marjet

  • 08 Februari 2015 - 15:25

    Loes:

    zojuist uit Assen( Elske jarig,) thuis gebracht en vind dit leuke mailtje van jou.Met plezier het gelezen en je bent er aardig thuis . Geniet ervan en tot de volgende.

    groetjes Loes

  • 08 Februari 2015 - 16:57

    Nynke:

    Leuk stukje weer! Wat een leuk idee van de dobbelstenen :) En wat fijn dat er water gevonden is! succes en veel plezier, xx

  • 10 Februari 2015 - 21:03

    Jetty:

    Wat leuk om jouw verhalen te lezen Rikst.
    Dit is wel even wat anders en echt dalen qua niveau.leuk in spelvorm.
    Geniet en succes! groetjes Jetty

  • 19 Februari 2015 - 11:56

    Hendrik Buis:

    Lieve Rikst,
    Prachtig zo jij schrijft en wat een leuke oefening met die dobbelstenen. je doet hier een ervaring op, welke je nergens anders zo beleeft.
    Groetjes, Pake.

  • 20 Februari 2015 - 18:09

    Onno:

    Goed bezig Rikst. Mooi, dat je na gedane arbeid er af en toe even uit kunt en lekker kunt eten en genieten. Goed om het eten denken is voor jou inderdaad geen overbodige luxe.
    Fijn om je via jou leuke verslagen te volgen. Enjoy, Onno

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Tanzania, Karatu

Rikst

Actief sinds 06 Jan. 2015
Verslag gelezen: 276
Totaal aantal bezoekers 7748

Voorgaande reizen:

02 Januari 2015 - 24 Juli 2015

Vrijwilligerswerk in Tanzania

Landen bezocht: