Eerste schoolweek - Reisverslag uit Karatu, Tanzania van Rikst Buis - WaarBenJij.nu Eerste schoolweek - Reisverslag uit Karatu, Tanzania van Rikst Buis - WaarBenJij.nu

Eerste schoolweek

Door: Rikst

Blijf op de hoogte en volg Rikst

19 Januari 2015 | Tanzania, Karatu

Karibu (welkom),

Ja het gaat steeds beter met mijn Swahili, pole (langzaam) leer ik steeds meer nieuwe woorden en kan ik zelfs al wat korte zinnetjes zeggen. Het gaat vaak nog met horten en stoten, maar het is echt een leuke taal om te leren!

De tijd gaat hier snel, de eerste schoolweek is alweer achter de rug. De 2e week is zelfs alweer begonnen. Afgelopen dinsdag begonnen de scholen, dus ook ik moest eraan geloven. Elke dag loop ik van Rhotia naar de school, dit is heen ongeveer een half uur lopen. De terugweg doe ik er minimaal 40 minuten over. Mede doordat ik dan omhoog moet klauteren en doordat er een aantal kinderen meelopen, die met z'n allen mijn handen vast pakken. In het begin was het toch wel een beetje eng; zo'n mzungu (blanke). Ze beginnen er echter al wat aan te wennen en willen me vaak aanraken, vooral ook mijn haar. De kinderen lopen hier allemaal met kort haar, dus lang en blond haar is wel bijzonder en zeer interessant.

Op de school draai ik eerst wat mee, kijk ik mee en help ik mee. Af en toe wordt ik ook voor de kinderen gezet en gevraagd of ik even met ze wil tellen of me wil voorstellen in het Engels. Deze eerste week zaten alle kinderen nog bij elkaar, wat inhoudt dat je ongeveer 70 kinderen in één klas hebt zitten. De lessen waarom daarom alleen nog maar 's ochtends. Er zijn 2 leerkrachten die het allemaal in goede banen leiden en die de lessen geven. Morgen (dinsdag) worden de kinderen gescheiden en is er een groep van 8 tot 11 en een groep van 11 tot 2. Dan zijn er dus nog maar 40 per groep, niet zo veel meer ;).

Het schema van de dag is: eerst een korte inleiding, dan aan de slag met Swahili/engels/rekenen en even een korte break. Daarna weer aan het werk en dan krijgen ze ontbijt. Dit bestaat uit 2 stukken brood (van de bakkerij bij Rhotia) en 1 kop thee. Daarna is er nog kort tijd voor het zingen van liedjes of andere dingen en mogen ze nog even buitenspelen op het mooie speelplein, dat afgelopen maanden gebouwd is.

Ik vind het echt leuk om te doen, de kinderen zijn meestal leuk (al kunnen ze er soms ook op los meppen tegen elkaar). Het contact met de kinderen en de leerkrachten gaat steeds beter en we beginnen steeds meer te wennen aan elkaar. Ook mijn eerste stapje is gezet, ik heb de dagritme kaarten ingevoerd. Dus vanaf morgen zien de kinderen in plaatjes wat ze elke dag gaan doen. Ik ben erg benieuwd wat de kinderen ervan vinden, ik ga het morgen uitleggen in het Swahili (als het lukt) :). Er zitten een paar foto's bijgevoegd die een beetje een idee geven over hoe de school en de kinderen eruit zien. Daarnaast kunnen de mensen die het leuk vinden om te zien hoe het hier op Rhotia eruit ziet, dit filmpje bekijken: https://www.youtube.com/watch?v=N0MXqMOdSEE (of bij YouTube Rhotia Valley intypen en dan het eerste filmpje aanklikken).

Voor mij zitten dus de halve dagen erop en moet ik vanaf morgen echt van 8 tot 2/3 uur aan de slag. Na een heerlijk relaxed weekendje moet dat lukken ;). Hier op Rhotia is het nog steeds prima vertoeven en word ik redelijk verwend met een goed ontbijt en een heerlijk diner. Ik heb er zin in om volledig aan de slag te gaan :)!

Tot snel!



  • 20 Januari 2015 - 18:00

    Pake En Beppe:

    Leuk verslag. Wij reageren via de mail.

    Hoi!!

  • 20 Januari 2015 - 18:01

    J.wagenmakers:

    Leuk verslag.
    Wij reageren via de mail.

    Hoi.

  • 24 Januari 2015 - 12:29

    Onno:

    Hoi Rikst,

    Fijn, dat je het naar de zin hebt en lekker aan het werk bent.
    Ben ook benieuwd hoe de dagritmekaarten uitpakken. Het is er natuurlijk heel anders en veel uitproberen om zo veel mogelijk te bereiken. Ik heb net het filmpje bekeken. Het geeft een goede indruk van dit fantastische initiatief. Kun jij toch maar even een bijdrage aan leveren.

    Houdoe, Onno

  • 27 Januari 2015 - 09:53

    Pake Buis:

    Hoi Rikst,
    Wat een prachtige berichten komen daar bij jouw vandaan, mooi hoor.
    Pake

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Tanzania, Karatu

Rikst

Actief sinds 06 Jan. 2015
Verslag gelezen: 256
Totaal aantal bezoekers 7747

Voorgaande reizen:

02 Januari 2015 - 24 Juli 2015

Vrijwilligerswerk in Tanzania

Landen bezocht: